fbpx

Tramwaj do Górki Narodowej. Rusza budowa tunelu na ul. Opolskiej

Koniecznie przeczytaj

To jeden z najpoważniejszych etapów budowy linii Krakowskiego Szybkiego Tramwaju do Górki Narodowej. Wykonawca zadania rozpoczął realizację tunelu na ul. Opolskiej. Na początku nie będzie zmian w organizacji ruchu.

Dzięki wcześniejszemu wykonaniu przebudowy sieci i usunięciu kolizji z podziemną infrastrukturą, budowa tunelu rozpoczęła się na nieczynnej, południowej jezdni ul. Opolskiej. W pierwszym etapie nie zmieni się więc organizacja ruchu. Kierowcy nadal będą mieli dwa pasy ruchu w kierunku Bronowic i jeden pas ruchu w kierunku Nowej Huty. – Od początku lutego na zamkniętym dla ruchu fragmencie ul. Opolskiej prowadzone były roboty przygotowawcze. Po wytyczeniu ścian wykonane zostały tzw. murki prowadzące. To dzięki nim wybierak, czyli sprzęt do wykonywania szczelin w gruncie, będzie mógł się utrzymać w osi ścian szczelinowych i zachować wymaganą projektem tolerancję osiowości i liniowości tych ścian – informuje Łukasz Szewczyk, dyrektor Zarządu Inwestycji Miejskich w Krakowie.

Do drążenia ścian szczelinowych wykorzystany jest dźwig o masie ok. 60 ton z wybierakiem. W rejonie robót stoją już silosy, zbudowana została specjalna instalacja do wytwarzania zawiesiny bentonitowej, pozwalającej utrzymać stateczność drążonej ściany. Sam proces wygląda następująco: drążony jest pierwszy segment, pustka po urobku wypełniona zostaje zawiesiną iłową, a po uzyskaniu właściwej głębokości następuje osadzenie zbrojenia. Następnie odbywa się betonowanie tzw. metodą kontraktor. Masa betonowa wlewana jest na dno wykopu, a zawiesina iłowa zostaje wyparta do góry przez beton i przy użyciu odpowiednich pomp odpompowana z powrotem do silosów. Cykl powtarzany będzie poprzez łączenie kolejnych segmentów z wykonanymi wcześniej. W ten sposób powstaje ściana szczelinowa tunelu. Na dobę wykonawca jest w stanie zrealizować do 3 segmentów (między 5 a 10 metrów) ściany szczelinowej – w zależności od warunków gruntowych, szerokości drążonej ściany i głębokości drążenia.

Przy rozpoczęciu robót od strony północnej, konieczna będzie zmiana organizacji ruchu, co poskutkuje przerwą technologiczną na przeorganizowanie placu budowy. Założony harmonogram robót przewiduje, że realizacja ścian szczelinowych po obu stronach ul. Opolskiej zajmie wykonawcy między 6 a 8 miesięcy. Równolegle budowane będą łącznice poza tunelem, na które jesienią zostanie przełożony ruch w ul. Opolskiej. Wtedy też rozpoczną się pozostałe roboty konstrukcyjne przy tunelu związane z wykonaniem podpory pomiędzy jezdniami, a następnie stropu tunelu wraz z płytami przejściowymi. Kolejnym etapem będzie realizacja infrastruktury i warstw konstrukcyjnych nawierzchni skrzyżowania zlokalizowanego na tunelu.

Budowa linii Kdo Górki Narodowej to projekt współfinansowany jest przez Unię Europejską. Termin rozliczenia zadań realizowanych w ramach tej perspektywy finansowej to 2023 rok. Wtedy też powinna zakończyć się realizacja tramwajowej inwestycji na północy Krakowa.

Źródło: transport-publiczny.pl

- Reklama -spot_imgspot_img

Podobne artykuły

- Reklama -spot_img

Najnowsze artykuły